logo melissa milis

books I am reading | 01

Sinds ik wist dat ik zwanger was, wist ik ook meteen dat ik zou gaan lezen... Ik hou van boeken en heb er eigenlijk veel te weinig tijd voor gemaakt de afgelopen jaren tijdens het opstarten van mijn zaak. Al mijn energie ging naar mijn werk maar nu ik voor zo een belangrijk kantel moment in mijn leven sta, heb ik mijn interesse in boeken (en wat rust) terug proberen inbouwen. Genieten is dat! Van een goede vriendin die vorig jaar beviel van een dochtertje (en haar borstvoeding gaf) kreeg ik een stapeltje boeken mee die ik de afgelopen maanden met veel plezier heb gelezen. Ik wou jullie deze lijst niet onthouden (want wat heb je al veel geregel aan je hoofd bij een eerste kindje dus wat zijn lijstjes van mede mama's handig!) dus hier is hij. De boeken waar ik mij in heb verloren de afgelopen weken!


1. VRIJE GEBOORTE - het eerste boek dat ik las toen ik zwanger was.

2. MAMA - over hoe je leven zal veranderen met een eerste kindje, hoe keuzes maken en met adviezen omgaan. Een beetje "alternatief" voor sommige en erg anti-ziekenhuis/medische wereld maar toch (indien je dit apprecieert of er kan over lezen) super mooi om een eerlijke ervaring over "mama-hood" te krijgen en een vooruitblik te krijgen op de eerste maanden met je kleintje.

3. BUMP - las ik op één dag uit, zo interessant is dit boek. Niet alleen is het boek super leuk om lezen - je krijgt ook superveel nieuwtjes over je zwangerschap die je totaal nog niet wist, ook staan er herkenbare/grappige tekeningen in van Kate (de schrijfster maar ook cartoonist) zelf. Voor mij DE must have uit deze lijst als ik één boek moet aanraden tijdens je (eerste) zwangerschap of wanneer je zwanger wil worden.

4. THE FOOD OF LOVE - dit book (ook van Kate Evans trouwens,haar eerste boek) wil ik nu gaan lezen om mij beter voor te bereiden op borstvoeding. Haar andere boek Bump vond ik zo helpvol en mooi dat ik niets anders verwacht van dit boek. Er is nu trouwens een mooie korting als je hem bij BOL.COM besteld!

5. BORSTVOEDING - Ik denk dat ik nooit genoeg tips kan krijgen over hoe borstvoeding zo goed mogelijk te laten verlopen dus ook dit boek van Sheila Kitzinger wil ik nog doornemen voor de bevalling. Het is al een ouder boek maar het lijkt me net goed om verschillende standpunten te lezen en niet te oordelen voor je zelf met de borstvoeding gestart bent. Leuk om verschillende mogelijkheden op voorhand te kennen… geeft mij zelfvertrouwen naar al dit nieuws toe.


En nu jullie! Wat was jullie favoriete leesvoer tijdens de zwangerschap? Of wat staat er op het verlanglijstje voor als het zover is? Ik ben super benieuwd en stel nu dat die kleine bastaard nog lang op zich laat wachten, heb ik vast en zeker geen energie meer voor wat dan ook, laat me dan maar wat lezen om de tijd te doden. Alle tips zijn super welkom! Let me know!

Veel liefs,
Melissa


ps. Deze boeken zijn boeken die ik zelf als hulpvol, grappig, ontroerend en/of mooi heb ervaren maar uiteraard is iedereen anders en wil ik deze lijst aan niemand opdringen want als er één ding is wat ik geleerd heb de afgelopen tijd dan is het wel dat er zoveel opvattingen zijn over zwangerschap/opvoeding dat er ook geen enkele 'juist' of 'fout' is. Iedereen doet maar wat…
at 1:21 PMComments (9)

9 comments :

Tiene said...

mijn absolute aanrader voor wie natuurlijk wil bevallen: Gneiten van je bevalling van Elisabeht Davis (iedereen die ik deze boek uitleende beviel zonder verdoving), , maar ook Ouderschap vanuit je hart van Lida van Ruijven-Bank (zo een goeie tips in gevonden), Kiind Magazine boek Opvoeders en Huttenbouwers, Mama boek vond ik ook heel goed trouwens, Sheila Kitzinger blijven heeel goei boeken!! (oervroedvrouw)
het handboek borstvoeding van la Leche League, lijkt me ook een basisboek voor in huis te hebben...net zoals veilig zwanger, veilig bevallen en veilige kraamtijd van Smulders (zeker de laatste hielp me heeel goed in de kraamperiode)
veel succes

Tiene said...

http://sarahindestad.blogspot.be/ hier staan ook leuke tips, de laatste posts hebben leuke info over boeken, kraamtijd enz

Tiene said...

oh ja en Duik in je ween van Salomé, en nu laat ik je met rust ;)

melissamilis said...

Ha Tiene, heerlijke boekentips EN ook nog eens een blog erbij om te volgen. Super hoor! Ik las trouwens je bevallingsverhaal in de krantjes van het GIC (n daarvoor ook al op je blog) maar fijn om te zien dat jij ook met hen bevallen bent en zo een fijn gevoel eraan hebt overgehouden! Liefs!

Hanne said...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal niet zo goed voorbereid was op mijn zwangerschap (toch niet wat boekenlezen betreft). Met een prematuurtje en nadien een hele medische mallemolen heb ik heel veel gehad aan de vroedvrouw aan huis, een echte schat die niet enkel voor de baby langskwam, maar ook klaarstond voor mijn verhaal. Ik kan je alleen maar aanraden te genieten van elke moment, en inderdaad ieder zijn mening te aanhoren en eruit te filteren wat je zelf nuttig vindt. (en neem van mij aan: een zwangere/kersverse mama, die krijgt van jan en alleman advies, het ene al wat meer gepast als het andere).

Hilde Eyckmans said...

De combinatie job en zwangerschap vroeg de voorbije maanden zoveel energie dat ik nog niets heb gelezen maar jouw lijstje doet me wel zin krijgen om de laatste weekjes " nuttig" te besteden:-)

Elisse said...

Ha die Melissa! Ik heb zelf geen tips voor boeken, maar mijn mama is lactatiekundige en zij organiseert op 1 oktober de eerste borstvoedingbeurs. Mocht je interesse hebben om nog meer te weten te komen over borstvoeding en hoe je je kan voorbereiden, dan denk ik dat dit wel handig kan zijn voor toekomstige mama's (en papa's!) Hier vind je meer info: http://www.zna.be/nl-BE/overZNA/Medisch%20aanbod/Materniteit/Evenementen/ZNA%20Sint-Erasmus%20Borstvoedingsbeurs.aspx (Er gaan trouwens ook kraampjes staan die (zelfgemaakte) producten verkopen voor zwangere vrouwen en pasgeboren baby's, 't is dus niet alleen braaf luisteren en op een stoeltje zitten) Succes ermee en ik blijf je verhalen met veel plezier volgen :)

Tiene said...

je zal geen spijt krijgen van GIC Jo, Lieve, Katrien, geweldig mensen en bij hen kan je altijd terecht voor 'correcte' info rond ouderschap, geen bakerpraatjes!

Tiene said...

De ukkepukbeurs in Hasselt binnekort is mss iets voor jou, een beurs met inforond natuurlijk bevallen, boeken, draagdoeken enz

hello my dear

i am a girl named melissa, married to a boy named jan. together we are building a house, photographing and filming weddings, dreaming of a creative life, inspiring you all with wedding ideas and learning each day to be happy.

Affiliates

Solden 2015 250x250 EU_175x175.gif brussels airlines Solden bij bol.com! BE NL Mens 200x200 Accessoires